tisdag 28 januari 2014

Semlor och ett recept :)

Åååh, jag bara älskar semlor, men lågkolhydratätare som jag är blir det inga vanliga semlor för min del.

Här kommer ett otroligt gott semmel recept från Åse på 56kilo.se. Dom här semlorna har jag gjort tidigare och dom är riktigt goda! Ska faktiskt baka dom nu i helgen efter att min 30 dagars deff challenge är över! Mums!
bild från 56kilo.se
5 stora semlor

3 mellanstora ägg eller 4 små ägg
4-5 msk erythritol/stevia strö
1 dl grädde
2 msk kokosnötmjöl
2 dl mandelmjöl
2.5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1.5 tsk kardemumma


Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sötning poröst. Häll sedan i alla andra ingredienser och rör om till en deg. Låt stå ca 5 min och sen formar du 5 bullar och lägger på plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 20 min och ta sedan ut dom och låt svalna helt.

Mandelmassefyllning (använder du inte sötning blir det nog bäst att bara ha bulle med grädde)
Rejält med inkråm
6 msk grädde
2 dl mandelmjöl
3 msk sötningsströ


Topping
Vispad grädde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar