tisdag 4 juni 2013

Hemgjord majonnäs

Titta vad jag slängde ihop på bara en minut! Ibland när jag kör Fakiren och nollar kolhydraterna, så vill jag inte använda "köpe majonnäs", eftersom dom oftast innehåller lite över 2 g kolhydrater/100 g. Även om det inte är enorma mängder majonnäs man äter, så är det inte ok för mig vid nollning och så blir det ju så mycket godare!
 
Här kommer ett jätte enkelt recept. Här behöver man inte hålla på att droppa i oljan utan blanda ihop allting. Du kan även krydda den med dina favorit kryddor! Jag hade ingen "fancy" glasburk, så det fick bli en plastburk istället.
 
 
 
Majonnäs
1 helt ägg
1-1,5 tsk dijonsenap
1 krm salt
lite vitpeppar
1 msk citronjuice
2 dl neutral olja, tex en neutral rapsolja (ej kallpressad)

Det står att "Alla varorna ska ha samma temperatur". Dock var mitt ägg och citronjuicen kalla och oljan hade rumstemperatur och det gick jättebra ändå! Jag hade ingen senap hemma, så körde utan och det blev mumsigt i alla fall...

Lägg alla ingredienserna i en hög, smal bägare. Ställ ner stavmixern på botten och sätt på. Stå still med mixern några sekunder och börja sedan vicka fram och tillbaka och upp och ner tills all olja blandats i.

OBS! Håller ca 1 vecka i kylen!

Källa: http://56kilo.alltforforaldrar.se
 

2 kommentarer: